torstai 4. maaliskuuta 2010

Kommunikaation sietamaton vaikeus

Olen ymmartanyt kokonaan uusia asioita tasta kulttuurista.
kommunikaation.
Sen , miten vaikeaa on sanoa, miten asiat ovat.
Miten koko Thaimaa piiloutuu "Mai pen rai"* asenteen taakse.
* joka siis tarkoittaa kirjaimellisesti kaannettyna "ei silla niin valia", mutta oikeasti jotakin suunnilleen "sanon, etta silla ei ole mitaan valia ollakseni kohtelias ja valttaakseni kasvojeni tai kasvojesi menetyksen, mutta oikeasti asialla on todella paljon valia, mutta se sinun pitaisi tollo tajuta ihan itse".

Olen pureutunut thaimaassaolon ongelman ytimeen, joka on se, etta minulle ei haluta puhua, eika minua haluta ymmartaa.
Pitaisi osata lukea ajatuksia osatakseen noudattaa saantoja, joiden olemassaolosta ei ollut tietoinen, koska kukaan ei koskaan kertonut niita minulle.

En ole aikoihin ollut niin helpottunut, kun tajutessani, ettei tama kaikki ole minun vikani, vaikka vain minuahan tasta syytetaan taalla.
Suomessa ei toivottavasti.

En usko, etta yksi ihminen ja yhdet valitukset saisivat kenenkaan asennetta muuttumaan.
Mutta tarkeinta on, etta sisalla tietaa toimineensa oikein, vaikka ulkomaailma vaittaa muuta.
En mina olisi voinut tehda mitaan muuta, koska kukaan ei koskaan selventanyt minulle, mihin suuntaan tassa maassa pyllistellaan.

Olen kaverustunut siskoni kanssa entista enemman.
Kaynyt mangojaatelolla, ja kieppumassa Lee gardenissa (joka aannetaan likaden niin, etta minulta kesti puoli vuotta tajuta mika hemmetti on likaden).
Ostanut sopon kissamascaran lohduttuakseni siita julmasta totuudesta, etta nallepuhhammastahnaa ei valmisteta kuin maitohampaille.
Ennen kaikkea olen alkanut ymmartaa.
Beat on ensimmainen ihminen, joka vaivautuu avaamaan minullekin taman valtion toimintaa.

Huomenna beat kay nappaamassa bangokista mukaansa entisen hostaitinsa (han oli siis Suomessa vaihtarina viimevuonna).
Saan kuulemma lisaa lakuja <3 oi.

Ja kevatkaaryleet on maailman parhaita.
Odeanin kulman kevatkaaryleet on maailman parhaita.
odeanin kulman tietyn kojun tietyn mummon kasviskevatkaaryleet on maailman parhaita.
2kpl/25 bahtia. Uppopaistetaan nenani edessa.
Silputaan.
pistetaan muovipussiin kera pahkinanmakuisen tohnan ja punaisen, tulisen kastikkeen niin, etta ne kotiin kavellessa sekoittuvat punaiseksi mohmaksi ja varjaavat kaaryleenpalasten pinnan.

Ja nyt niita tekee mieli...
mihinkohan aikaan se sulkee kojunsa, jos kavisi viela nappaamassa muutaman?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti